zawieszenie samochodu

Zawieszenie samochodu – najczęstsze awarie

Posted on Posted inPorady

 

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego jak ważnym elementem jest zawieszenie w ich samochodach i czym tak naprawdę ono jest. Kiedy słyszą od mechanika o awarii różnych elementów w zawieszeniu brzmi to dla nich jak czarna magia i nie są końca pewni za co właściwie płacą. Warto więc wiedzieć czym jest zawieszenie samochodu, z jakich składa się elementów i do czego właściwie służy. W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć na powyższe pytania.

Elementy zawieszenia samochodu

https://sklep-airmatic.plKoła to jedyne elementy pojazdu, jakie stykają się z nawierzchnią. Połączone są z karoserią i innymi elementami samochodu poprzez tak zwane zawieszenie. Wynika z tego, że te elementy i ich sprawność są niezwykle istotne, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i życie podróżujących w aucie, nie mówiąc już o pozostałych uczestnikach ruchu. Od sprawności zawieszenia zależy długość drogi hamowania, przyczepność kół, „trzymanie się” samochodu w zakrętach oraz zwykły komfort podróżujących.

Są trzy typy zawieszenia. Pierwszym z nich jest zawieszenie zależne, czyli takie, gdzie ruch jednego koła wpływa na zachowanie się drugiego (np. sztywny most). Drugi typ to zawieszenie niezależne, gdzie każde koło pracuje niezależnie (kolumna MacPhersona). Trzeci typ to przypadek, kiedy ruch jednego koła tylko nieznacznie wpływa na zachowanie się drugiego. Ma to miejsce przy zastosowaniu tzw. belki skrętnej, montowanej zwykle na tylnej osi pojazdu.

Amortyzator Audi Avant C5
zdjęcie pochodzi ze strony sklep-airmatic.pl

Uszczegóławiając budowę zawieszenia, należy powiedzieć, o elementach prowadzących koło takich, jak wahacze, drążek wzdłużny lub poprzeczny, które zapewniają jego prawidłową geometrię, czyli jednakowe ustawienie wszystkich kół w pionie i poziomie. Dalej w skład zawieszenia wchodzą elementy resorujące – resor lub sprężyna i elementy amortyzujące, czyli amortyzatory różnego typu. Koło bez amortyzatora podskakuje na wybojach jak piłka do koszykówki odbijająca się od parkietu. Amortyzator z kolei tłumi te ruchy dociskając natychmiastowo koło do podłoża.

Wszystkie te elementy współpracują ze sobą utrzymując koło we właściwej pozycji oraz tak, by jak najlepiej pochłonąć energię pokonywanych wybojów i ruchów kół i by zapewnić maszynie stałą, maksymalną możliwą przyczepność.

Najczęstsze awarie zawieszenia

Pierwszym elementem, jaki regularnie (co ok 40 – 60 tys. km) należy wymieniać w samochodzie jest amortyzator. Kolejne drogie elementy to wahacze. Wahacze z całą resztą połączone są tulejami, które przyjmują na siebie dużą energię podczas pokonywania wybojów, więc ulegają zużyciu najczęściej. Dodatkowo wszystkie te elementy korodują i uszkodzeniom mechanicznym w szczególności, kiedy nie dbamy o ich regularne serwisowanie. Warto też pamiętać, że w samochodach z kolumną MacPhersona, często (głównie z przodu) ulega zużyciu łożysko przy górnym jej mocowaniu, czego zaniedbanie może doprowadzić do kłopotów w sterowaniu pojazdem! Bywa też, w szczególności, kiedy długo jeździ się na zużytych amortyzatorach, że pęknięciu ulega element, na którym osadzona jest sprężyna. To część łącząca jej mocowanie z mocowaniem amortyzatora. Może to doprowadzić do powstania dźwigni i rozdarcia opony lub innych elementów zawieszenia.

Zawieszenie samochodu – średnie koszty napraw

Najtańszymi elementami w zawieszeniu są wszelkiego rodzaju tuleje i przeguby. Zwykle te koszty oscylują w granicach 30-50 zł za sztukę. Amortyzatory to koszt zaczynający się od 150 zł za sztukę i nie ma tu górnej granicy. Za jeden wahacz należy zapłacić od 150 zł wzwyż, przy czym należy pamiętać, że może ich być kilka na jedno koło. To znacząco podnosi koszty naprawy. Najtańsze samochody w eksploatacji generują średni koszt 300-500 zł za np wymianę amortyzatorów i kilku zużytych elementów. Za to samo w wyższej klasy pojazdach zapłacimy już nawet 2500 zł. Zatem średnio licząc należy mieć w portfelu ok 1000 zł, gdy przychodzi uporać się z dowolną awarią zawieszenia!

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *