in

Katalizatory – Budowa i eksploatacja

Katalizator to potoczna nazwa reaktora katalitycznego, czyli niezwykle istotnego elementu, montowanego w pojazdach z silnikiem spalinowym. Razem z tłumikami, kolektorami i filtrami jest częścią układu wydechowego. Katalizatory można znaleźć w samochodach zarówno osobowych jak i ciężarowych, wózkach widłowych czy nawet lokomotywach.

Funkcja katalizatora samochodowego.

Zadaniem reaktora katalitycznego jest redukcja emisji szkodliwych substancji w spalinach pojazdu.

Jak zbudowany jest katalizator samochodowy?

Za zmniejszenie obecności szkodliwych substancji ze spalin samochodowych odpowiadają metale szlachetne zawarte we wkładzie katalizatora. Może to być na przykład rod lub platyna. Typowym pierwiastkiem jest także pallad (popularnym w katalizatorze lecz nie w środowisku naturalnym, gdzie tak samo jak platyna czy rod, występuje rzadko, co znacząco wpływa na jego koszt). Wkład katalizatora obudowany jest stalą nierdzewną, matą ceramiczną oraz ceramicznym monolitem lub metalowym blokiem.

W pojazdach występują różne typy paliwa, a jego spalanie emituje różne substancje- procesy, które zachodzą w katalizatorze także są różne, stąd też różne właściwości i działanie wkładów katalizatora.

Czy wkłady do katalizatora należy co jakiś czas wymieniać?

Wkład do katalizatora należy wymienić z reguły dopiero, kiedy zostanie on uszkodzony, jednak im szybsza wizyta w serwisie w przypadku usterki, tym lepiej. Zbyt wolna reakcja na zepsuty katalizator może skutkować dalszymi uszkodzeniami pojazdu, a co za tym idzie zwiększyć koszty naprawy, które i tak są znaczne przy wymianie samego wkładu czy całego katalizatora. Jak szybko zdiagnozować taką usterkę w układzie wydechowym? Objawami mogą być na przykład:

  • zapalona kontrolka „check engine”,
  • odczuwalny spadek mocy samochodu,
  • dziwny „metalowy” dźwięk oraz specyficzny zapach spalin.

Kradzieże.

Zakup nowego katalizatora może być konieczny również w przypadku kradzieży. Jak pokazują statystyki, takie rabunki nie należą do rzadkości, a przywłaszczenie przez kogoś akurat tej części samochodu, jest niestety obciążające dla portfela. Korzystnie będzie postawić na zakup brakującego elementu od polskiego producenta, na przykład RM Motors.

Jak dbać o katalizator?

Poza stosowaniem ogólnych zasad rozważnego użytkowania samochodu, warto zadbać o przejazd co najmniej raz w tygodniu około dziesięciu kilometrów na wysokich obrotach. Jest to dla układu wydechowego czas na samoregenerację.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Glinka do lakieru - jak ją stosować?

Glinka do lakieru – jak ją stosować?